16 Eylül 2011 Cuma

Yılan hikayesini de aşan Araklı- Uğrak- Bayburt yolunun öyküsü


 Yük.Harita Mühendisi Hüseyin Karaosmanoğlu, durmaz gelirdi yıllar öncesinde..elinde bir takım dilekçelerle, oturur konuşurduk. “sende yazsana, belki yaparız şu yolu” der, sitem ederdi. “yaz derdi” ya, “tamam” der gönlünü alırdık, ama fırsatını bulup, öyle ses getirici bir gündem yapamazdık. Yolun öneminden söz eder, elindeki yazışmaları koyardı ortaya, “bak yine mahkemeyle engellemişler” der, sonra da karşı tarafta yer alan savunlardan da bir kaç belge gösterir, bir soluk rahatlıkta çaylarımızı içerdik. Tam bir “yılan hikayesi” işte.. Araklı’da o dönemlerin önde gelen isimleriyle yaptığı görüşmeleri, “tamamdır, bu sefer kesin olacak” sevincini dillendirirdi. İller Bankası’nda görev yapıyordu o zamanlar. Eğer, Yolları yapan kurum İller bankası olsaydı, kesin yaptırmıştı bu yolu Karaosmanoğlu..(HÜSEYİN KARAOSMANOĞLU 25.01.2009 tarihinde Zigana Dağındaki çığ felaketi sonucunda yaşamını yitirmiştir. Ailesine, sevenlerine ve tüm meslektaşlarımıza başsağlığı dileriz.Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası)
 Amacı, yaşarken Araklı- Dağbaşı- Uğrak – Bayburt karayolunun bir an önce yapılmış halini görebilmekti. Hani denir ya “kablumbağa hızı” diye bir tabir, tam da sanki bu yol için söylenmiş  gibidir adeta.Az gitmemişimdir bu yolu, adım adım hemde..Akşamları, Ağanas, Bifara, Golaşa, Toroslu, çatak, pazarcık veya salmangas hanlarında kalarak iki günde yürür, yaylaya varırdık. Düşünsenize,  1964 yılında proğrama alınıyor. Proje, harita, etüt derken yapımına 1990 yılında başlanıyor yol inşaatına ve 2007’de tamlanması hedefleniyor. Topu topu 104 kilometrelik bir yol. Yani Bayburt’u sahile, denize bağlayacak olan bu yol, şimdilerde 187 kilometrelik Bayburt- Gümüşhane- Trabzon olarak var aslında ama nerden bakılırsa bir saat zaman farkı var. onun için Araklı-Dağbaşı- Uğrak- Bayburt yolu için şimdilerde yeniden bir heves ve heyecan doğmuş Bayburt’un Sivil Toplum Örgütleri’nde ve Araklı Belediyesi’nde..
 Aslında 1964 yılında proğrama alındığı halde, DPT Raporlarında “3/A karakteristik” kategorisinde 1990- 2007 yılları arasında bu yol için öngörülen yatırım miktarı 33 bin 990 lira. Şu anda da devam eden yol yapım çalışmalarında bir haylı da yol katedildi ama şimdiki Hükümet’in sözcülerinin ifadelerine bakıldığında örneğin, “onların başlattığı projeleri biz bitiriyoruz” gibi, o zaman insan ister istemez 1990 yılından bugüne yapılmamış, yapılamayan bu yolun şimdiye bitirilmiş olması gerekmezmiy di? Şimdi bana “siyaset yapıyorsun?” diyenleriniz olabilir ama öyle değil, bu işin siyasetle alakası yok. Ama ne var, evet gerçekten yuılan hikayesine dönmüş Araklı- Dağbaşı- Uğrak- Bayburt yolunda işler, eskisinden çok daha hızla ve güzellikte yapılıyor. DPT kayıtlarında bitiş tarihi olarak 2007 denmiş olmasına rağmen hala yolun tamamındaki hamyol çalışması bitilmiş değil. Fakat, 2280 rakımlı Salmangas geçidine ramak kaldı denilebilir. Zaten yolun en zor olan kısmı da burasıydı. Yani zor olan kısımlar aşılması yakındır.
 Tabi yol güzel yapılınca o yolun  yaz-kış her mevsimde sürekli açık tutulabilmesi ve tabiki yolun, yapılan yatırımları karşılaması gerekir. Aslında yolun uzun süre yapılmamış olmasının temelinde, bölgeden sürekli dışarıya verilen göçlerin büyük etkisi oldu. Nüfüs yoğunluğuna vurulduğu zaman Türkiye’de en yüksek...........haberin tamamını okumak için tılayın

Hiç yorum yok: